Strona główna > Aktualności |
Podsumowanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów na terenie gmin: Chełmno, Kijewo Królewskie oraz Unisław na okres od 01.01.2018 do 31.12.202713.02.2018
Podsumowanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów na terenie gmin: Chełmno, Kijewo Królewskie oraz Unisław na okres od 01.01.2018 do 31.12.2027
13.02.2018Starosta Chełmiński
PODSUMOWANIE
Strategicznej oceny oddziaływania na środowisko uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów na terenie gmin: Chełmno, Kijewo Królewskie oraz Unisław
na okres od 01.01.2018 do 31.12.2027
na okres od 01.01.2018 do 31.12.2027
1. Wstęp.
Projekty uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa położonych na terenie gminy Chełmno, Kijewo Królewskie oraz Unisław wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, zostały sporządzone przez Biuro Usług Ekologicznych i Leśnych, ,,Quercus’’ , Wiesław Cyzman, ul. Św. Józefa 9A/9, 87-100 Toruń, na podstawie umowy zawartej w dniu 25.04.2017 r. w sprawie wykonania uproszczonych planów urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, położonych na terenie Powiatu Chełmińskiego.
Projekty uproszczonych planów urządzenia lasu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko zostały wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Po sporządzeniu dokumentacji wystąpiono o jej zaopiniowanie do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy oraz Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy. Wskazane organy zaopiniowały pozytywnie przedłożone projekty opracowań.
Cześć obszarów znajdujących się na terenie gminy Chełmno, Kijewo Królewskie oraz Unisław znajduje się w granicach Chełmińskiego Parku Krajobrazowego, obszarów Natura 2000: Solecka Dolina Wisły (PLH040003), Dolina Dolnej Wisły (PLB040003) oraz Zbocza Płutowskie (PLH040003).
Dla trzech projektów uproszczonych planów urządzania lasu zostały opracowane prognozy oddziaływania na środowisko.
Projekty uproszczonych planów urządzenia lasu zostały pozytywnie zaopiniowane przez Nadleśniczego Nadleśnictwa Jamy oraz Nadleśniczego Nadleśnictwa Toruń.
2. Podstawa prawna.
Podstawę prawną do przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko stanowi ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U.2017. 1405 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt. 14 wyżej cytowanej ustawy, strategiczna ocena oddziaływania na środowisko to postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji polityki, strategii, planu lub programu, obejmującego w szczególności: uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko, sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko, uzyskanie wymaganych ustawą opinii, zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu.
Wykonanie prognozy wynika z art. 46 wyżej cytowanej ustawy. Elementem strategicznej oceny oddziaływania jest prognoza, która stanowi analizę potencjalnego wpływu zapisów projektowanych planów urządzania lasu na poszczególne elementy środowiska, przede wszystkim na stan zachowania gatunków zwierząt, roślin i grzybów objętych ochroną prawną.
3. Ustalenia zawarte w prognozach oddziaływania na środowisko.
Prognoza oddziaływania na środowisko obejmuje grunty leśne położone w obrębie gminy Chełmno, Kijewo Królewskie oraz Unisław.
Założenia wskazane dla powyższych gruntów w zakresie zrównoważonej gospodarki leśnej to przede wszystkim:
- zachowanie całej naturalnej zmienności przyrody leśnej i funkcjonowania ekosystemów leśnych w stanie zbliżonym do naturalnego, z uwzględnieniem kierunków sukcesji w biocenozach leśnych,
- odtworzenie zbiorowisk zdegradowanych i zniekształconych metodami hodowli i ochrony lasu przy wykorzystaniu sukcesji naturalnej, utrzymanie i wzmocnienie produkcyjnych funkcji lasów,
- utrzymanie i wzmożenie funkcji ochronnych lasów,
- utrzymanie zdrowotności i żywotności ekosystemów leśnych.
Projektowane czynności gospodarcze nie będą działaniami, które mogą znacząco pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych oraz negatywnie wpłynąć na gatunki roślin i zwierząt. Zapisy nie są zamierzeniami inwestycyjnymi, ingerującymi trwale w strukturę krajobrazu lub przekształcenie rzeźby terenu. Realizacja zabiegów gospodarczych wskazanych w planie nie spowoduje negatywnego oddziaływania na występujące w lasach, objętych opracowaniem, siedliska przyrodnicze.
W prognozach wskazano rozwiązania mające ograniczyć ewentualnie możliwe negatywne oddziaływanie zabiegów gospodarczych na środowisko. Realizacja ustaleń uproszczonych planów nie stoi w sprzeczności z ustaleniami rozporządzenia nr 19/2005 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 8 września 2005 r. w sprawie Chełmińskiego Parku Krajobrazowego, zarządzenia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku z dnia 31 marca 2015 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Dolina Dolnej Wisły oraz zarządzenia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Solecka Dolina Wisły.
4. Opinie właściwych organów.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 10.01.208 r., znak OP.410.8.2017.KT.2 zaopiniował pozytywnie projekty uproszczonych planów urządzania lasu wraz z opracowanymi dla nich prognozami oddziaływania na środowisko. Podobne stanowisko zajął Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Bydgoszczy (postanowienie z dnia 09.01.2018 r. znak NNZ.9022.1.696.2017). W uzasadnieniach podjęto, że projekty dokumentów wraz ze wskazaniami podanymi w prognozach nie określają działań mogących znacząco negatywnie oddziaływać na obszary Natura 2000 oraz integralność tych obszarów.
Projekty uproszczonych planów uzyskały również pozytywne opinie Nadleśniczego Nadleśnictwa Jamy (pismo z dnia 31.10.2017 r.) oraz Nadleśniczego Nadleśnictwa Toruń (pismo z dnia 28.12.2017 r).
5. Zgłoszone uwagi i wnioski.
Projekty uproszczonych planów urządzenia lasu zostały wyłożone do publicznego wglądu na okres 60 dni w siedzibie Urzędu Miasta Chełmna, Urzędu Gminy Chełmno, Urzędu Gminy Kijewo Królewskie, Urzędu Gminy Lisewo, Urzędu Gminy Papowo Biskupie, Urzędu Gminy Stolno oraz Urzędu Gminy Unisław.
W trakcie wyłożenia dokumentacji wpływały zastrzeżenia i wnioski właścicieli lasów, które zostały rozpatrzone. Wydane decyzje są ostateczne.
W terminie od dnia 16.01.2018 r. do dnia 06.02.2018 r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Chełmnie oraz na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Chełmnie wyłożone zostały prognozy oddziaływania na środowisko uproszczonych planów urządzenia lasów. W trakcie wyłożenia prognoz nie wpłynęły żadne zastrzeżenia i wnioski.
Po ogłoszeniu niniejszego podsumowania Starosta Chełmiński dokona zatwierdzenia uproszczonych planów
6. Wyniki postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli zostało przeprowadzone.
Nie przewiduje się transgranicznego wpływu na środowisko uproszczonych planów urządzenia lasu ze względu na lokalny charakter działań przewidzianych w przedmiotowych uproszczonych planach urządzenia lasu.
7. Propozycje dotyczące metod i częstotliwości przeprowadzania monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu.
Monitoring skutków realizacji postanowień dokumentu powinien być prowadzony na bieżąco, zgodnie z art. 22 ust. 5 ustawy o lasach, w ramach nadzoru Starosty Chełmińskiego nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa.
Monitoring powinien obejmować następujące wskaźniki: powierzchnię lasów według pełnionych funkcji, oraz według kategorii użytkowania, powierzchnię odnowień i zalesień.
Informacje te będą przekazywane przez Starostę Chełmińskiego do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy raz na dziesięć lat, przy opracowaniu kolejnej dokumentacji urządzeniowej.
Zgodnie z art. 55 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Starosta przekaże przyjęty dokument wraz z niniejszym podsumowaniem właściwym organom, tj. Państwowemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Sanitarnemu w Bydgoszczy oraz Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.
8. Rozwiązania alternatywne.
W uproszczonych planach urządzenia lasów, zgodnie z dotychczasową metodyką ich sporządzania, nie zastosowano wariantów alternatywnych. Projekty przedmiotowych dokumentów wraz ze wskazaniami podanymi w prognozach oddziaływania na środowisko nie przewidują negatywnego wpływu zaplanowanych czynności gospodarczych na obszary chronione. Nie określają działań mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Nie ma możliwości odstąpienia od realizacji planu, nie ma więc potrzeby analizowania zmian jakie niesie brak jego realizacji. Brak realizacji przedmiotowych planów urządzenia lasu spowodowałby m.in.: pogorszenie stanu zdrowotnego lasu, utratę kontroli nad stanem lasu i procesami w nim zachodzącymi, pogorszenie stanu sanitarnego i zdrowotnego drzewostanów.
Prowadzenie gospodarki leśnej przy braku realizacji planów byłoby działaniem niezgodnym z obowiązującym prawem.
Przygotowała: Jolanta Janiszewska
metryczka
Wytworzył: Jolanta Janiszewska (13 lutego 2018)
Opublikował: Dariusz Banach (13 lutego 2018, 14:18:16)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 335