Decyzja o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, położonej w obrębie ewidencyjnym Starogród, jednostka ewidencyjna gmina Chełmno28.09.2021

Decyzja o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, położonej w obrębie ewidencyjnym Starogród, jednostka ewidencyjna gmina Chełmno

28.09.2021

Chełmno dnia 28 września 2021r.

Starosta Chełmiński
ul. Harcerska 1
86-200 Chełmno

GKN.C.6853.1.2021.JB

DECYZJA
 
Na podstawie art. 124 ust 1, art. 124a w związku z art. 6 pkt 2 i art. 118a ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 ze zm.) zwaną dalej u.g.n. oraz art. 104, art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Energa Operator S.A. z siedzibą w Gdańsku, Oddział Toruń ul. Bema 128, 87-100 Toruń w imieniu której działa pełnomocnik: Pan Paweł Łuczak.

STAROSTA CHEŁMIŃSKI

wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej,

orzeka


ograniczyć sposób korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, objętej księgą wieczystą nr TO1C/00006788/3 prowadzoną przez Sąd Rejonowy w Chełmnie V Wydział Ksiąg Wieczystych, oznaczonej geodezyjnie jako działka nr 180 o powierzchni 0,2500 ha (dawniej wraz z działką nr 182 posiadały nr 560 i nr 558), położonej w obrębie ewidencyjnym Starogród, jednostka ewidencyjna gmina Chełmno, przez udzielenie zezwolenia Energa Operator S.A. z siedzibą w Gdańsku na założenie i przeprowadzenie przewodów i urządzeń służących do dystrybucji energii elektrycznej w postaci napowietrznej elektroenergetycznej linii nn – 0,4 kV, po uprzednim demontażu istniejących urządzeń linii elektroenergetycznej (przebudowa).

1. Określić na nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, oznaczonej jako działka nr 180 (dawniej wraz z działką nr 182 posiadały nr 560 i nr 558) powierzchnię zajęcia nieruchomości w celu wykonania robót (102m2) oraz powierzchnię zajęcia nieruchomości po wykonaniu robót (14m2), na okres wykonania inwestycji.

2. Zobowiązać inwestora - Energa Operator S.A. z siedzibą w Gdańsku do przywrócenia przedmiotowej nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po wykonaniu czynności opisanych w pkt 1 niniejszej decyzji;

3. Ogłosić niniejszą decyzję zgodnie z art. 118a ust 2 u.g.n., w sposób określony w art. 49 k.p.a. na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Chełmnie.


Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 8 stycznia 2021 r. (data wpływu do tut. urzędu 11 stycznia 2021 r.) uzupełnionym w dniu 1 kwietnia 2021 r. oraz 19 sierpnia 2021 r.) Pan Paweł Łuczak przedstawiciel firmy Energa Invest sp. z o.o., ul. Arkońska 6, 80-387 Gdańsk, działając jako pełnomocnik inwestora Energa Operator S.A. z siedzibą w Gdańsku, oddział Toruń ul. Bema 128, 87-100 Toruń wystąpił do Starosty Chełmińskiego o wydanie decyzji administracyjnej na podstawie art. 124 ust 1 w związku z art. 124a u.g.n. ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 180, o powierzchni 0,2500 ha, położonej w gminie Chełmno, obręb Starogród poprzez założenie i przeprowadzenie przewodów i urządzeń służących do dystrybucji energii elektrycznej w postaci napowietrznej elektroenergetycznej linii nn – 0,4 kV, po uprzednim demontażu istniejących urządzeń linii elektroenergetycznej (przebudowa). Powierzchnia zajęcia nieruchomości w celu wykonania robót (102m2) oraz powierzchnia zajęcia nieruchomości po wykonaniu robót (14m2), na okres wykonania inwestycji.

Zgodnie z ww. wnioskiem ograniczenie jest niezbędne dla realizacji zadania inwestycyjnego pn.: „skablowanie linii SN 15 kV relacji GPZ Chełmno-Brzozowo”. Głównym celem zadania inwestycyjnego będzie poprawa warunków równowagi i pewności zasilania lokalnej społeczności oraz zapewnienie trwałego i zrównoważonego rozwoju gospodarczego poprzez:
 - poprawę bezpieczeństwa energetycznego oraz zwiększenie niezawodności i efektywności funkcjonowania krajowego i regionalnego systemu dystrybucyjnego i przesyłowego;
 - niwelację zagrożenia przerwaniem dostaw energii, np. wskutek awarii, czy też katastrof energetycznych;
 - zapewnienie pokrycia zapotrzebowania oraz ciągłości dostaw energii elektrycznej dla zasilanych za ich pośrednictwem obecnych i przyszłych odbiorców za znacznym obszarze, w tym wielu instytucji pożytku publicznego, zakładów przemysłowych i wielkopowierzchniowych placówek handlowych zlokalizowanych na tych terenach;
 - zachowanie normatywnych odległości przewodów od ziemi;
 - poprawę stanu technicznego sieci elektroenergetycznej oraz jej dostosowanie dla potrzeb rozwoju sektora energetyki.

Z treści wniosku oraz dołączonych do niego dokumentów wynika, że zadanie inwestycyjne pn.: „skablowanie linii SN 15 kV relacji GPZ Chełmno-Brzozowo” stanowi cel publiczny, o którym mowa w art. 6 pkt 2 u.g.n. i zgodna jest – w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości z zapisami decyzji Wójta Gminy Chełmno z dnia 22 czerwca 2020 r. o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, sygn.. RBG.PP.6733.1.2020.DJ.

Do wniosku dołączono również mapę z wrysowanym przebiegiem linii kablowej z zaznaczonym obszarem zajęcia przedmiotowej nieruchomości.

Wnioskodawca oświadczył, że nie można ustalić właściciela, ponieważ prawdopodobnie nie jest prowadzona księga wieczysta dla tej nieruchomości.

Po przeanalizowaniu całości zgromadzonego materiału dowodowego w sprawie, Starosta Chełmiński ustalił co następuje:

Stosownie do treści art. 124 ust. 1 u.g.n. starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, może ograniczyć, w drodze decyzji, sposób korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody. Ograniczenie to następuje zgodnie z planem miejscowym, a w przypadku braku planu, zgodnie z decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

W myśl zaś art. 113 ust. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami przez nieruchomość o nieuregulowanym stanie prawnym rozumie się nieruchomość, dla której ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów nie można ustalić osób, którym przysługują do niej prawa rzeczowe. Przepis ust. 6 stosuje się również, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie żyje i nie przeprowadzono lub nie zostało zakończone postępowanie spadkowe (art. 113 ust. 7 u.g.n.). Do postępowania w sprawie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym nieruchomości stosuje się natomiast art. 114 ust. 3 i 4, art. 115 ust. 3 i 4 oraz art. 118a ust. 2 i 3 cytowanej ustawy materialnej.

Analiza powyższych przepisów w kontekście przedmiotowej sprawy prowadzi do uznania, że ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości zostało przez ustawodawcę uzależnione od łącznego spełnienia dwóch zasadniczych przesłanek:
 - po pierwsze, wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji w trybie art. 124 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami powinno zostać poprzedzone przez inwestora, który zamierza realizować cel publiczny przeprowadzeniem z właścicielem nieruchomości lub użytkownikiem wieczystym rokowań, mających na celu udostępnienie nieruchomości w sposób dobrowolny.
 - po drugie zaś ograniczenie właściciela nieruchomości lub użytkownika wieczystego w sposobie korzystania z jego nieruchomości może nastąpić wyłącznie w przypadku stwierdzenia zgodności planowanego przez inwestora przedsięwzięcia, o którym mowa w art. 124 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego tj. w stosunku do nieruchomości położonej na obszarze przeznaczonym w planie miejscowym lub decyzji lokalizacyjnej na cele publiczne.

Odnosząc się do pierwszej przesłanki, ustalono, że w rozpatrywanym przypadku
nieruchomość ma nieuregulowany stan prawny. Właścicielką tej nieruchomości jest Pani Wanda Krzywdzińska widniejąca zarówno w Księdze Wieczystej nr TO1C/00006788/3 prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Chełmnie oraz ewidencji gruntów i budynków Starostwa Powiatowego. Jednak z informacji uzyskanych przez tut. organ wynika, że taka osoba prawdopodobnie nie żyje i nie zostało przeprowadzone postępowanie spadkowe. (pismo z I Wydziału Cywilnego Sadu Rejonowego w Chełmnie z dnia 6 maja 2021 r.), co powoduje, że nie można ustalić osób, którym przysługują do nieruchomości prawa rzeczowe, natomiast inwestor nie miał możliwości przeprowadzenia rokowań z właścicielami nieruchomości. Ze zgromadzonej dokumentacji wynika, że Pani Wanda Krzywdzińska już w latach 70-tych była osobą w podeszłym wieku, która zbyła ww. nieruchomość Panu Zbigniewowi Ośmiałowskiemu, który przekazał ją swojemu synowi Tomaszowi Ośmiałowskiemu. Niestety Pan Tomasz Ośmiałowski nie posiada stosownej dokumentacji potwierdzającej te transakcje. Z informacji uzyskanych z Urzędu Stanu Cywilnego w Chełmnie wynika, że Pani Wanda Krzywdzińska córka Jana i Jadwigi nie figuruje w rejestrach. W związku z powyższym, Starosta Chełmiński uznał, że na przedmiotowej nieruchomości mamy do czynienia z nieuregulowanym stanem prawnym.

Odnosząc się do drugiej z przesłanek należy przeanalizować, czy spełniony został wymóg zachowania zgodności ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości z planem miejscowym lub z decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Wymóg ten odnosi się przede wszystkim do obszaru nieruchomości, który objęty został przeznaczeniem pod budowę publicznych urządzeń infrastruktury technicznej lub na którym ustalona została lokalizacja tego typu inwestycji. Tylko bowiem wobec takiej części obszaru nieruchomości może być wydana decyzja o jego zajęciu, który to obszar jest niezbędny dla posadowienia na nim tych urządzeń oraz wykonania związanych z tym posadowieniem robót budowlanych. Planowana inwestycja spełnia przesłankę zgodności z zapisami decyzji o lokalizacji celu publicznego z dnia 22 czerwca 2020 r. znak RBG.PP.6733.1.2020.DJ dla zamierzenia inwestycyjnego polegającego na: budowie linii kablowej SN-15 kV, złącza kablowego SN-15 kV, słupów w linii SN-15 kV i nn-04 kV, linii napowietrznej nn-0,4 kV, słupowej stacji transformatorowej SN/nn przewidzianego do realizacji w: Starogrodzie Dolnym, obręb Starogród – dz. nr 22/6, 173, 174, 177, 178, 179, 180, 191, 193. Dziaka nr 180 znajduje się w zakresie planowanej inwestycji i jest objęta decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Nie budzi również wątpliwości tut. Organu, że wnioskowany zakres ograniczenia sposobu korzystania z przedmiotowej nieruchomości w celu wykorzystania jej na potrzeby zakładania i przeprowadzenia przewodów i urządzeń służących do dystrybucji energii elektrycznej, zgodny jest z ww. decyzją. Mając na uwadze powyższe uznać należy, że zakres ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości w aspekcie powierzchni jej zajęcia oraz celu na jaki ma ona zostać wykorzystana w związku z realizacją planowanej inwestycji mieści się w jej ramach. Nie jest natomiast rolą organu prowadzącego postępowanie w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości weryfikowanie zasadności przyjętych przez inwestora rozwiązań w zakresie miejsca oraz sposobu realizacji inwestycji w tym również powierzchni zajęcia nieruchomości.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, tut. Organ uznał, że analiza zgromadzonego w toku prowadzonego postępowania materiału dowodowego pozwala jednoznacznie stwierdzić, że obie wskazane powyżej przesłanki wydania decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości zostały spełnione, a tym samym wniosek Energa Operator S.A. jest uzasadniony i zasługuje na uwzględnienie.

W związku z powyższym, mając na uwadze treść art. 114 ust. 3 i 4 w związku z art. 124a ustawy o gospodarce nieruchomościami, Starosta Chełmiński podał do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie w dniu 26 maja 2021 r. na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Chełmnie, 31 maja 2021 r. na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Chełmnie (http://bip.powiat-chelmno.pl) oraz 9 czerwca 2021 r. w prasie o zasięgu ogólnopolskim tj. Gazeta Wyborcza ogłoszenia o zamiarze ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. W terminie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia nie zgłosiły się osoby, którym przysługują prawa rzeczowe do wyżej wymienionej nieruchomości.

O wszczęciu postępowania w sprawie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym oraz o możliwości zapoznania się z aktami sprawy, Starosta Chełmiński zawiadomił w ogłoszeniu z dnia 24 sierpnia 2021 r., które wywieszone zostało na okres 14 dni na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Chełmnie oraz stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Chełmnie (http://bip.powiat-chelmno.pl). Do dnia wydania niniejszej decyzji nie wpłynęły żadne wnioski.

W następstwie powyższego Starosta Chełmiński uznał, że w niniejszej sprawie zaistniały przesłanki, warunkujące dopuszczalność wydania decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości, jak i ich wystąpienie nie zostało zakwestionowane w toku postępowania. W sprawie o wydanie decyzji zezwalającej na niezwłoczne zajęcie ww. nieruchomości i nadanie wnioskowanej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, wydana zostanie odrębna decyzja. Zgodnie natomiast z art. 124 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami na osobie lub jednostce organizacyjnej występującej o zezwolenie ciąży obowiązek przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po założeniu lub przeprowadzeniu ciągów, przewodów i urządzeń, o których mowa w ust. 1. Jeżeli przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego będzie niemożliwe albo spowoduje nadmierne trudności lub koszty, właścicielowi nieruchomości lub użytkownikowi wieczystemu przysługiwać będzie odszkodowanie przewidziane w art. 128 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.

Stosownie do art. 118a ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami niniejsza decyzja podlega ogłoszeniu w sposób określony w art. 49 K.p.a.

Obowiązek udostępnienia nieruchomości podlega egzekucji administracyjnej (art. 124 ust. 6 u.g.n.).

Uprawnienia przedsiębiorcy przesyłowego uzyskane na podstawie niniejszej decyzji są skuteczne wobec każdoczesnego właściciela nieruchomości. W celu zagwarantowania ich realizacji, zgodnie z art. 124 ust. 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami, ostateczna decyzja o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości, stanowi podstawę do dokonania wpisu w księdze wieczystej prowadzonej dla przedmiotowej nieruchomości.

POUCZENIE

Na podstawie art. 127 § 1 i 2, art. 129 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego w związku z art. 9a ustawy o gospodarce nieruchomościami, od niniejszej decyzji służy stronom prawo odwołania do Wojewody Kujawsko – Pomorskiego za pośrednictwem Starosty Chełmińskiego, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Z up. STAROSTY
inż. Zbigniew Bernacki
NACZELNIK WYDZIAŁU
Geodezji, Kartografii
i Gospodarki Nieruchomościami



Załączniki:
1. Mapa określająca obszar ograniczenia przedmiotowej nieruchomości: POBIERZ (480kB) pdf


Kontakt: Starostwo Powiatowe w Chełmnie, Wydział Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami, ul. Słowackiego 3, pokój nr 3, tel. 56 677 24 54 lub 533 322 296

metryczka


Wytworzył: Zbigniew Bernacki (28 września 2021)
Opublikował: Dariusz Banach (30 września 2021, 13:03:32)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 527